Cichlid Fish Forum banner

Ivanacara Bimaculata

2 reading
32K views 65 replies 11 participants last post by  anewbie  
#1 · (Edited)
Ik heb een paar vermeende Bimaculata bemachtigd.
Ik begrijp dat ze extreem zeldzaam zijn, deze man zei dat hij naar Guyana reisde en de ouders zelf gevangen heeft.

Is er iemand op de hoogte van de verzorgingseisen? Speciale behandeling? Ik begrijp dat ze de voorkeur geven aan zeer zacht water, maar er is niet veel info online.

#3 ·
Deze info gevonden. Mooie vis.

Ivanacara bimaculata

Image

Geslacht: Ivanacara
Soort: bimaculata
Groep: Dwergcichliden
Beschrijving: Eigenmann
Jaar: 1912
Vorige wetenschappelijke naam: Nannacara bimaculata
Geografisch gebied: Zuid-Amerika
Type plaats: Erukin, Guyana.
Verspreiding: De Potaro-rivier en zijn omgeving in het Essequibo-riviergebied.
NCS Soortbeschrijving: David Rejdemyhr, 2015-01-03

Temp voor water
24-29 ° C

Groeit tot 6 cm & 80 l tank

pH 4-7

Natuurlijke biotoop
Komt voornamelijk voor in stilstaand water met veel planten. In de biotoop vind je ook veel rottende plantendelen zoals bladeren en takken.

Eten
Eet kleine ongewervelden die het in het bodemsediment vindt. Eet ook plantendelen en andere dingen die het vindt. In aquaria is het pretentieloos en eet het meeste dat zinkt, zoals pellets en vlokvoer. Voel je vrij om af en toe te voeren met levend voedsel of diepvriesvoer.

Geslachtsverschil
Het vrouwtje is kleiner dan het mannetje. Het mannetje heeft duidelijkere kleuren en markeringen op de kieuwdeksels, evenals langere anaal- en borstvinnen.

Aquariumomgeving
Geeft de voorkeur aan een goed ingericht aquarium met veel planten en andere schuilplaatsen in de vorm van wortels en stenen. Omdat het in grotten speelt, is het gunstig om het een grot van een bepaalde vorm te geven.

Gedrag & spel
De soort is een substraatdruif die de voorkeur geeft aan een grot als speeltuin. Bij gebrek daaraan speelt het ook graag op een glad deel van een rots of wortel. De eieren, die maximaal 300 kunnen bedragen, komen na 2-3 dagen uit en de jongen zwemmen vrij na nog eens 8-10 dagen. Bij broedzorg is het vrouwtje ook erg agressief tegenover het mannetje en het is meestal mogelijk om jongen op te kweken, zelfs in een aquarium met veel soorten.

#4 ·
Hmmmm....
Ik begrijp dat ze extreem zeldzaam zijn
Ja.
En dus, zoals een paar van ons hebben gedaan in deze situaties waar er weinig tot geen zijn die de soort eerder hebben gehouden... moet je kijken naar de natuurlijke habitat van deze Cichliden. Dat wil zeggen, waar ze vandaan zijn verzameld. Wat zijn de aquatische omstandigheden in Guyana in de Potaro-rivier en in de buurt in het Essequibo-rivierbekken? En gelukkig voor jou heb je een uitstekende bron beschikbaar in de man die de ouders van de vissen heeft verzameld die je wilt kopen.
Een paar dingen die deze man je zou moeten kunnen geven,
  • PH van het water waar ze vandaan zijn verzameld. Huidige PH van het water waarin ze zich nu bevinden. Weet hij of de PH van de aquatische omgeving varieert als gevolg van seizoensgebonden veranderingen in het geografische gebied? (Whitewater/High PH-omstandigheden tijdens periodes van hevige regenval, gevolgd door bijna zwartwateromstandigheden wanneer het opdroogt?).
  • Temperatuur. Wat was de watertemperatuur in de plaats waar deze Cichliden werden verzameld? Heet (78 graden plus) of iets anders. En nogmaals... de watertemperatuur waarin ze nu worden gehouden.
  • En hoe paaien deze Cichliden? Gedragen de mannetjes zich als 'woede-machines', die meerdere vrouwtjes nodig hebben om mee te paaien om agressie veiliger te verspreiden? Paarbanden? Is het vrouwtje hyperbeschermend voor de paaiplaats na bevruchting? Dat wil zeggen, zal ze in een kleinere tank mogelijk het mannetje (of anderen van dezelfde soort) doden bij het beschermen van de eieren of vrij zwemmende jongen?
-
GEWELDIGE INFO geplaatst door @Aussieman57!
Deze kleine jongens zien eruit en klinken alsof ze best verbazingwekkend zijn. Je krijgt iets unieks en potentieel waardevols ($$$). Succes verzekeren bij de bron zal je zeker helpen om er in ieder geval van te verzekeren dat je op de goede weg bent. En zeker, het hebben van een plan om hierin te gaan, helpt altijd.
Succes! :)

• Like
Reactions: Drtracy
#6 ·
Een beetje zoals deze kleine beestjes?
Mensen nemen deze kleine (onschuldige?) cichliden en plaatsen ze in tanks van 10 gallon (of zelfs kleiner). Dan gaan de vrouwtjes na het afzetten tekeer - en ALLE mannetjes sterven! (een beetje zoals een film van Roberto Rodriguez?!!).
Dus, in een poging om iets te doen met een soort die zich in het aquarium gedraagt zoals vrouwelijke Checkerboard Cichliden? Ik zou die in niets kleiner dan een aquarium van 20 gallon 'lang' formaat plaatsen, met een bodemoppervlak van 30" X 12". :oops:

#9 ·
Bedankt allemaal. Ze zijn mijn kant opgestuurd en staan te popelen om het te proberen.
Ze gaan in een 125 gallon darkwater-opstelling. Ik heb er kienhout en een heleboel amandelbladeren in zitten.
Bedankt voor de voorgestelde vragen @Auballagh
Geluksvogel! De opstelling klinkt geweldig, houd ons op de hoogte.....

#20 ·
In die tank heb ik momenteel alleen wat Copella en een paar Otocinclus. Ik ben begonnen met 6 Copella, maar nu zijn het er meer dan 20! Ik heb zitten wachten tot er interessante dwergcichliden beschikbaar zouden komen, maar hier (in Ecuador, verrassend genoeg misschien) zijn ze zeer zelden verkrijgbaar, dus ik houd mijn ogen open tot er iets interessants opduikt. Ik heb andere tanks met grotere cichliden.

Wat betreft de amandelbladeren en het hout, ik heb er nog nooit problemen mee gehad, ook al heb ik zacht water met een lage KH, de pH lijkt niet onder de 6,6-6,8 te komen. Misschien komt dat omdat ik regelmatig wekelijkse waterverversingen doe (kraanwater is 6,8). Zonder de waterverversingen zou de pH misschien geleidelijk afnemen, maar dat zou waarschijnlijk geen probleem zijn voor je vissen.

#25 ·
Interessant, en zeer hoopvol dat het de juiste vissen zijn!

Ik heb deze alleen gevonden, niet veel informatie hier, maar misschien kunt u contact met hem opnemen.

#28 ·
Ook reageerde de kweker op die lijst met vragen die je voorstelde, dit is wat hij zei.
De vissen zijn verzonden vanuit Zweden.

Het meest opvallende verschil tussen de geslachten is dat de vrouwtjes een witte vlek rond hun geslachtopening op de buik hebben. Zie de volgende twee foto's als voorbeeld:

https://upload.wikimedia.org/wikipe...f/Nannacara_bimaculata_Armbruster.jpg/640px-Nannacara_bimaculata_Armbruster.jpg
https://www.ciklid.org/artregister/artbild/i_bimaculata05par-hans_vermeulen.jpg

Wat betreft je andere vragen:

Temperatuur in biotoop rond 25 C. pH 4,5. Ik verwacht niet dat de pH veel zal fluctueren in de loop van het jaar, het is een zwartwater biotoop. Vergelijkbare omstandigheden in aquaria. Hogere pH is prima als je ze niet wilt laten paaien.

Ze hebben een vrij losse paarband. Ofwel het vrouwtje of het mannetje kan agressief worden voor/tijdens het paaien. Voornamelijk het vrouwtje zorgt voor het legsel in mijn ervaring, maar het mannetje helpt de nakomelingen te bewaken. Het zijn vrij slechte ouders en eten vaak hun eieren op en ze zullen hun nakomelingen beginnen te jagen wanneer ze ongeveer 1,5-2 cm bereiken (als het paar besluit opnieuw te paaien).

Als je ze wilt laten paaien, kun je ze het beste in een eigen tank laten paaien. Ik zie ze niet realistisch gezien succesvol paaien en hun jongen in een gezamenlijke tank houden. Ik heb de mijne laten paaien in tanks variërend tussen 30-50 liter. Het is gemakkelijk om ze eieren te laten leggen, maar het is moeilijker om vrij zwemmende jongen te krijgen. Waarschijnlijk omdat de ouders nogal schuw zijn als ze hebben gepaaid. Ze geven de voorkeur aan een tank die zeer goed is ingericht met veel verstopplaatsen en drijvende planten om ervoor te zorgen dat de tank niet te helder is. Deze dingen lijken in mijn ervaring de sleutel te zijn om een succesvolle paai te krijgen.

#31 ·
Ik heb vanavond meer planten toegevoegd en het hout verplaatst, de vissen kleurden daarna echt mooi op. Hij joeg haar een beetje rond en toen dansten ze met elkaar, zwemmend in zeer kleine cirkels tot het punt van elkaar te wrijven. Ik wou dat ik een foto had gemaakt.
Advies over planten of hardscaping? Ik ben nieuw met planten in zoet water, dus als je suggesties hebt, hoor ik ze graag.
Ik ben van plan om stenen en planten te blijven toevoegen, ik koop om de paar weken twee nieuwe seiryu-stenen. Ik heb genoeg amandelbladeren om de hoeveelheid in het aquarium te verdubbelen. Moet ik dat doen?
Het mannetje ging vanavond de confrontatie aan met mijn Cacatuoides, geen echte gevechten.

#32 ·
Oh wow.
Je aquarium ziet er erg mooi uit. :)
De look die je nu hebt, en de richting die je ermee inslaat, lijken me erg goed!
Slechts een paar details die ik kan aanbieden, die je zou kunnen overwegen.
  • Voeg wat Java-mos toe aan een aantal van je rotsen met een textuur/ruwer oppervlak. Plus, een beetje ervan hier en daar op een paar stukken veenmos zou er best mooi uitzien. Vooral als je al die stukken hout kunt maskeren met zichtbare snijpunten of andere kunstmatige plekken. Superlijm werkt eigenlijk best goed om dat spul te krijgen waar je het wilt plaatsen.
  • Anubias is er in een verbijsterende reeks soorten, maten en daadwerkelijke soorten. Misschien wil je jezelf online verwennen en een aantal van de minder voorkomende soorten bekijken. Het plaatsen van een mix van die verschillende soorten op het hout en een paar rotsen ziet er vrij natuurlijk uit en helpt om een ​​voortdurende sterke groei te behouden. Dat wil zeggen, als je een soort hebt die een tijdelijke 'sukkelaar' is of zoiets... een andere Anubias-soort zou anders kunnen reageren en voor jou in groei kunnen boomen.
Anders ziet je aquarium er een beetje jong uit, maar het heeft een paar mooie botten en zou voor jou moeten uitgroeien tot iets heel bijzonders! :cool:

#33 ·
Oh wow.
Uw aquarium ziet er erg mooi uit. :)
De uitstraling die u nu heeft, en de richting die u ermee inslaat, lijken me erg goed!
Slechts een paar details die ik kan aanbieden, die u zou kunnen overwegen.
  • Voeg wat Java-mos toe aan een aantal van uw rotsen met een textuur/ruwer oppervlak. Plus, een beetje ervan hier en daar op een paar stukken moeras hout zou er best mooi uitzien. Vooral als u een van die houten stukken kunt maskeren met zichtbare snijpunten of andere kunstmatige plekken. Secondelijm werkt eigenlijk best goed om dat spul te starten waar u het wilt plaatsen.
  • Anubias is er in een verbijsterende reeks soorten, maten en daadwerkelijke soorten. Misschien wilt u uzelf online verwennen en overwegen om een aantal van de minder voorkomende soorten te kopen. Het plaatsen van een mix van die verschillende soorten op het hout en een aantal rotsen ziet er vrij natuurlijk uit en helpt om een ​​voortdurende sterke groei te behouden. Dat wil zeggen, als u een soort heeft die tijdelijk 'sult' of zo... een andere Anubias-soort kan anders reageren en voor u in groei exploderen.
Anders ziet uw aquarium er een beetje jong uit, maar het heeft een paar mooie botten en zou voor u moeten uitgroeien tot iets heel bijzonders! :cool:
Bedankt! Ik wist niet dat het met secondelijm kon worden vastgezet. Ik ging net wat secondelijm halen voor mijn rifaquarium, nu heb ik nog meer redenen. Ik heb moeite gehad om de randen op mijn hout te verbergen en ik gebruikte rotsstapels. Java-mos komt eraan!

#37 ·
Ik ben niet zeker, omdat er zo weinig informatie over ze is, maar het zou me niet verbazen als ze heel zacht water met een lage pH nodig hebben om succesvol te kweken (zodat de eieren bevrucht worden en niet door schimmel worden aangetast), zelfs als de volwassenen het prima kunnen overleven in iets harder water. Misschien krijg je uiteindelijk toch agressieproblemen met de cacatuoides.

#38 ·
+1 voor @Mazan daarin.
-
De waterchemiebehoeften van de I bimaculata zullen zeker voorrang hebben op de A. cacatuoides. Maar van de twee zou ik geloven dat de kleine Kaketoes het meest aanpasbaar zullen zijn aan de waterchemieomstandigheden in het aquarium. Van nature gevonden in het wild op grotere hoogte met witwateromstandigheden tot een PH van 8,0, tot aan het bekken waar de zaken dalen tot het midden - hoge 6-bereik in PH - deze soort zou zich goed moeten kunnen aanpassen aan wat u nodig acht voor het houden van de I bimaculata.
Het ontharden van het water is echter één ding, maar ik zou voorzichtig zijn om de PH niet onder de 6,0 te laten komen, want dat maakt het moeilijk voor veel soorten waterplanten om in het aquarium te groeien. Wees bovendien voorzichtig bij het strippen van uw kraanwater met RO, zodat u niet te veel van de opgeloste mineralen eruit verwijdert. Het water verliest bijna alle bufferende eigenschappen wanneer dat gebeurt, waardoor de PH als het ware gek wordt in het aquarium - een SLECHT resultaat voor iedereen.

#41 ·
Bedankt voor de input allemaal. Op het Apistogramma-forum stelden ze voor om te proberen onder de 5 voor PH te komen. Zo laag! De vissen zijn nu gelukkig en kleurrijk, maar ik zou succesvol kweken verkiezen boven niet, uiteraard.
Hoe snel is te snel bij het verlagen van de PH? Ik weet dat het een langzaam proces moet zijn om hun gezondheid te behouden. Ik heb nog eens 70 amandelbladeren toegevoegd, maar als ik thuiskom van mijn werk, denk ik dat ik er een heleboel uit moet halen om te voorkomen dat het te snel schommelt. Ik denk dat 70 misschien een vergissing was. Dit is de eerste keer dat ik amandelbladeren probeer om de PH te beheren. Ik wil gewoon geen fouten maken die de dood veroorzaken.