Het zijn vissen die je moet proberen! Ik begon met vier van 5 cm w/c juvies, fel bespat met blauwe vlekken, ik was verkocht (ik ben een sukkel voor grote, suffe SA's). Ik bracht ze mee naar huis en gooide ze bij een paar kleine Geos, Satanoperca en kleine Creni's. Ze groeiden de 70 heel snel ontgroeid, ik moest ze verplaatsen naar een 150, met een paar 20-23 cm Creni. sp. "Venezuela" - ik was niet blij, maar ze hadden de ruimte nodig om te groeien! Ik was aangenaam verrast om te zien dat de Uaru ongeveer 20 minuten lang op de Venz sloeg, na de pak slaag konden alle vissen perfect met elkaar opschieten, de pikorde leek in steen gebeiteld. Eenmaal volledig gesetteld, begonnen de vier vissen zich te paren, het bleken twee mannetjes en twee vrouwtjes te zijn - wat een geluk! Ze begonnen minder dan een jaar nadat ik ze mee naar huis had genomen te paaien, met een totale lengte van ongeveer 18 cm, hun paaien was elke week, één paar op maandag en het andere op woensdag, ik heb nooit één jong grootgebracht, mijn water is veel te hard en de eieren waren nooit bevrucht.
Uiteindelijk heb ik er nog steeds spijt van dat ik ze heb weggedaan, de man aan wie ik ze gaf, voedde de eerste spawn op die hij van ze kreeg (ze misten een week in de cyclus maar kwamen de volgende weer op het goede spoor) en overspoelde Winnipeg met Uaru-jongen! Ze zijn in staat om hun mannetje te staan tegenover alle tankmaten die je erin gooit, ze eten ALLES en zijn niet veeleisender voor waterkwaliteit dan andere SA-cichliden en de persoonlijkheid is ongeëvenaard onder cichliden.
Bedankt voor het lezen, ik hoop dat het niet te saai was :lol: