Cichlid Fish Forum banner

Wat is er zo geweldig aan UARU?? [Uaru-liefhebbers melden zich]

35K views 57 replies 22 participants last post by  Chubbs the Jellybean  
#1 ·
Dus je vertelt MIJ

Wat is er zo geweldig aan UARU-cichliden en waarom zou iemand ze willen hebben?

Foto's zijn ook een zeer overtuigend argument...

#2 ·
Wat is er niet om van te houden? Ze worden groot, zijn geschikte tankmaten voor zowat elke SA, zijn zo innemend als Oscars (en lang niet zo lelijk of afhankelijk), verschillen opvallend van patroon als volwassenen versus jongeren, als je een oranje morph kunt opsporen, kunnen ze een mooie kleur hebben. Ze zijn echt een van die vissen die, tot je ze hebt gehouden, een beetje moeilijk uit te leggen zijn wat ze zo cool maakt. Geloof me, als je er een paar krijgt (en dat heeft de voorkeur, omdat ze graag in groepen of op zijn minst paren zitten), zul je het begrijpen :wink: .

#5 ·
Waarom wil iemand iets? :lol: Mooi, vredig en innemend. -Ryan

#6 ·
Ik ben van gemengde mening over Uarus. Ik had er 2 en heb er nu 1. Mijn gekoppelde paar had ruzie en de een pestte de ander zo erg dat ik er een moest euthanaseren, hoewel ik probeerde ze te scheiden met eierkrat.

Uit mijn ervaring met 2 exemplaren gedurende meer dan 4 jaar, zijn ze meestal erg vredig en innemend, maar ze worden extreem groot en eten alles wat groen is. Ik denk gewoon niet dat je zoveel waar voor je geld krijgt als bij Severums of maanvissen als het gaat om interessant cichliden gedrag.

Mike

#7 ·
mambee said:
Ik ben van gemengde mening over Uarus. Ik had er 2 en heb er nu 1. Mijn gekoppelde paar had ruzie en de een pestte de ander zo erg dat ik er een moest euthanaseren, ook al probeerde ik ze te scheiden met eierkrat.

Uit mijn ervaring met het hebben van 2 gedurende meer dan 4 jaar, zijn ze meestal erg vredig en innemend, maar worden ze extreem groot en eten ze alles wat groen is. Ik denk gewoon niet dat je zoveel waar voor je geld krijgt als bij Severums of maanvissen als het gaat om interessant cichliden gedrag.

Mike
Sinds wanneer hebben maanvissen interessant gedrag? Ze zijn net zo interessant als een tetra die rondjes zwemt in een gezamenlijke bak. Severums daarentegen... Je moet van ze houden. Uaru Ik heb het altijd al willen proberen, maar heb nooit de gelegenheid gehad toen ik de ruimte ervoor had. Ik hou van de kleur.

#9 ·
exasperatus2002 said:
mambee said:
Ik ben van gemengde mening over Uarus. Ik had er 2 en heb er nu 1. Mijn gekoppelde paar had ruzie en de een pestte de ander zo erg dat ik er een moest euthanaseren, ook al probeerde ik ze te scheiden met eierkrat.

Uit mijn ervaring met het hebben van 2 gedurende meer dan 4 jaar, zijn ze meestal erg vredig en innemend, maar worden ze extreem groot en eten ze alles wat groen is. Ik denk gewoon niet dat je zoveel waar voor je geld krijgt als bij Severums of Maanvissen als het gaat om interessant cichliden gedrag.

Mike
Sinds wanneer hebben maanvissen interessant gedrag? Ze zijn net zo interessant als een tetra die rondjes zwemt in een gezamenlijke tank. Severums daarentegen... Je moet van ze houden. Uaru heb ik altijd al willen proberen, maar ik heb nooit de gelegenheid gehad toen ik er de ruimte voor had. Ik hou van de kleur.
Ik deel dit sentiment over discussen, maar niet over maanvissen. Ik vind ze eigenlijk best interessant en verrassend naar. Het verbaast me altijd weer als een vis die zoveel vecht met ALLES, zo'n perfect uitziende vinnen kan behouden. Maar goed, ik ben erom bekend dat ik me af en toe makkelijk vermaak.

Wat de uaru-vraag betreft, ik heb me dat ook al afgevraagd. Ik heb er nog nooit veel van gezien in de buurt en heb onlangs een paar hele jonge gevonden voor een zeer redelijke prijs en overwoog er een paar te nemen, maar aarzelde omdat het kijken ernaar in de winkel me niet overweldigde met de hartverscheurende behoefte om ze te moeten hebben.

#10 ·
Ik ben op zoek naar een nieuw thuis voor mijn overgebleven Uaru's, omdat ze het niet goed doen als ze afzonderlijk worden gehouden. Iedereen die in de omgeving van NYC woont, kan hem gratis hebben.

Mike

#12 ·
12" in het wild, 8-10" gemiddeld in aquaria, groepen van hen zouden 2 of meer moeten zijn, wat blijkbaar niet zo veeleisend is. Ze hebben goed water nodig, maar dat geldt ook voor Geo's en ze kunnen veilig met hen worden gehouden, dus dat is best cool. Een groep Geo's is ook net zo groot, dus het zou een cool uitziende tank zijn.

Denk je dat ze L. Dorsigera's als kleine snacks zouden opeten?

Er is een LFS in de buurt met 2" Uaru's voor $11,99... ze gaan wel snel!

(Ze hebben ook 2" pauwoogbaarzen voor $9,99 :drooling: Maar ik ben er nog niet klaar voor qua tankruimte... maar ik zou het wel willen zijn)

Blijf me (en iedereen anders) overtuigen van wat er zo geweldig is aan Uaru's... dit draadje krijgt een goede respons.

Meer foto's!! :popcorn:

#15 ·
Ik had er jarenlang een als nat huisdier. Hij groeide tot bijna een voet, at sla uit mijn vingers, wilde geaaid worden als ik water ververste... geweldige interactieve, intelligente vis.

Niet de meest kleurrijke vis, hoewel ik het grote rode oog mooi vind... maar echt een coole vis.

Hij deelde een 55g met enkele levendbarenden waarvan ik dacht dat hij ze misschien lekker zou vinden als snack... maar hij at ze niet (dus ze plantten zich voort). Ik heb hem waarschijnlijk 8 jaar gehad.

#16 ·
2 jaar geleden was ik in het Baltimore Aquarium en ze hadden een paar (uaru's) in hun Zuid-Amerikaanse tentoonstelling. Ze waren enorm! Voetbalgroot, ze waren echt coole vissen, ik heb er een tijdje naar gekeken. Ze hadden echt donkere, bijna kwaadaardig uitziende rood-oranje ogen. Geweldig uitziende cichliden.

#17 ·
Er is een LFS in de buurt met 2" Uaru's voor $11,99... ze gaan echter snel!
Zucht! Ik droom van die prijzen in onze LFS'en. Ik heb al jaren geen Uaru's meer te koop gezien hier beneden, nu hebben twee LFS ze te koop. Ze zijn tussen de 3 en 4 inch TL, de ene winkel heeft ze voor $60 per stuk en de andere voor $80 per stuk.

#18 ·
Het zijn vissen die je moet proberen! Ik begon met vier van 5 cm w/c juvies, fel bespat met blauwe vlekken, ik was verkocht (ik ben een sukkel voor grote, suffe SA's). Ik bracht ze mee naar huis en gooide ze bij een paar kleine Geos, Satanoperca en kleine Creni's. Ze groeiden de 70 heel snel ontgroeid, ik moest ze verplaatsen naar een 150, met een paar 20-23 cm Creni. sp. "Venezuela" - ik was niet blij, maar ze hadden de ruimte nodig om te groeien! Ik was aangenaam verrast om te zien dat de Uaru ongeveer 20 minuten lang op de Venz sloeg, na de pak slaag konden alle vissen perfect met elkaar opschieten, de pikorde leek in steen gebeiteld. Eenmaal volledig gesetteld, begonnen de vier vissen zich te paren, het bleken twee mannetjes en twee vrouwtjes te zijn - wat een geluk! Ze begonnen minder dan een jaar nadat ik ze mee naar huis had genomen te paaien, met een totale lengte van ongeveer 18 cm, hun paaien was elke week, één paar op maandag en het andere op woensdag, ik heb nooit één jong grootgebracht, mijn water is veel te hard en de eieren waren nooit bevrucht.

Uiteindelijk heb ik er nog steeds spijt van dat ik ze heb weggedaan, de man aan wie ik ze gaf, voedde de eerste spawn op die hij van ze kreeg (ze misten een week in de cyclus maar kwamen de volgende weer op het goede spoor) en overspoelde Winnipeg met Uaru-jongen! Ze zijn in staat om hun mannetje te staan tegenover alle tankmaten die je erin gooit, ze eten ALLES en zijn niet veeleisender voor waterkwaliteit dan andere SA-cichliden en de persoonlijkheid is ongeëvenaard onder cichliden.

Bedankt voor het lezen, ik hoop dat het niet te saai was :lol:

#20 ·
Welnu, hier is een link naar een paar foto's:

http://www.monsterfishkeepers.com/forum ... p?t=220196

Ik kreeg de mijne als een weggevertje bij een satanoperca sp Red Lip. Ze waren vrienden in de tank waar ik ze vandaan haalde, maar ze zou niet werken in mijn SA-tank omdat die beplant was (volgende week verhuis ik en zal ik een 260 of 415 opzetten voor vreedzame Zuid-Amerikanen en het wordt geweldig). Dus ik zette haar in mijn monstertank, me afvragend hoe ze het zou doen met de grote, klootzakkerige distichodus lussoso.

Ze had een onmiddellijk kalmerend effect op de tank en domineerde hem volledig zonder hem ooit aan te vallen. Ze zweeft gewoon langzaam en sierlijk rond, is supervriendelijk, eet uit mijn hand en schrikt een vis van 14" de stuipen op het lijf (hij heeft zijn agressie nu gericht op de bala-haaien, wat niet zo goed is - maar ze krijgen allemaal de 360 en 415 die ik niet gebruik voor de SA's, dus dat zal helpen). Ik kan me niet voorstellen dat het moeilijk zal zijn om haar weer te herenigen met de meer geschikte regionale vissen als ik eenmaal verhuis.

Ik vraag me alleen af hoeveel ik er veilig kan krijgen - ze doet het prima in haar eentje en had een partner (de man verkocht het mannetje apart, helaas), maar ik hoor dat ze het niet goed doen in kleinere groepen van 2 of 3.

Ik kan hier in de buurt een vrij grote oranje variant krijgen, maar het laatste wat ik nodig heb, is dat te krijgen en dat mijn huidige er de pest in slaat.

Maar over het algemeen is deze weggeefvis een van mijn favorieten geworden.

#22 ·
Ik vergat op te merken dat om een vraag op de eerste pagina te beantwoorden, op ongeveer 7 inch, de mijne geen volgroeide l. dorsigera kon eten. Zou niet in haar mond passen. En in feite, afhankelijk van of ik besluit de zilveren arowana's in de tank te houden met de eartheaters (wat me ervan weerhoudt de jonge eartheaters te houden tot ze opgroeien), was ik van plan ze samen in dezelfde tank te houden.