Cichlid Fish Forum banner

Verlichting voor een 75 gallon mbuna tank

6.7K views 8 replies 8 participants last post by  Auballagh  
#1 ·
Ik ben op zoek naar aanbevelingen voor led-verlichting voor mijn 75 gallon aquarium. Ik heb momenteel geen plannen voor een beplant aquarium, misschien een plant of twee, maar dat is het dan.

#2 ·
Niet veel aanbevelingen die ik u kan geven voor het verlichten van een aquarium met alleen vissen, anders dan - MINDER. Whaa....?!! Zonder planten om op te starten met een vereiste intensiteit en spectrum van verlichting, is het enige echte doel van aquariumverlichting om een geschikte lichtbron te bieden om u te helpen de tank schoon te maken, te onderhouden, enz.... en om de vissen er goed uit te laten zien. Dus, daartoe... Bijna ALLE aquaria met alleen vissen zijn gewoon ENORM overbelicht. De meeste vissen in het algemeen, en cichliden in het bijzonder, geven de voorkeur aan verlichting in het aquarium die - DONKER is. Lichtomstandigheden die gewoon donker en een beetje rustgevend zijn. Er is een reden dat de meeste activiteit en drukte in een aquarium met alleen cichliden plaatsvindt nadat de lichten uit zijn. Dus, ik zou aanraden om vrij goedkope spullen te kopen om een Afrikaanse Mbuna-tank te verlichten. Niets ingewikkelds. Een van mijn favoriete verlichtings 'systemen' voor een aquarium was met twee, aan de muur gemonteerde halogeen track lights boven een 55 gallon aquarium. Ik plaatste drijvende, zijden 'waterlelies' in de tank om rond te bewegen in de stroming, en de tank en vissen onder die verlichting zagen er gewoon ongelooflijk uit onder die bewegende schaduwen! Het was een soort donkere en spookachtige look, en de cichliden leken het echt leuk te vinden. :cool: - Ik KAN u echter wel een paar specifieke aanbevelingen geven over het plaatsen van levende waterplanten in het aquarium. NIET DOEN. Uw herbivore Mbuna kan geneigd zijn om zelfs taaie Anubias-soorten te beschouwen als een soort all-you-can-eat saladebar of zoiets. En nog erger, als je niet genoeg planten hebt om elkaar te ondersteunen (ga er helemaal voor?), zullen ze uiteindelijk worden overwonnen door het Algenmonster en sterven. De keuze om met levende waterplanten in een aquarium te gaan, kan het best worden omschreven met het oude gezegde, 'GA GROOT, OF GA NAAR HUIS'.

#4 ·
Cichliden in het bijzonder geven de voorkeur aan verlichting in het aquarium die - GEDEMPT - is. ... Er is een reden dat het meeste van de activiteit en de handel in een cichliden-tank plaatsvindt nadat de lichten uit zijn.
Ik vind dit helemaal niet waar voor mijn tank. Wat mijn mbuna eigenlijk "verkiest," kan ik niet zeggen. Maar ze zijn zeker meer ingetogen in gedimd licht en actiever in fel licht.

#3 ·
100% eens met Auballagh hierboven!

Maar als je een geweldig uitziende tank wilt, neem dan een Fluval aquasky. Zet hem in de pro-modus en programmeer hem. Het kost wat tweaking, maar het is de meest programmeerbare lamp die er is. Ik raad vooral lange avonden rood+blauw aan. Bijna geen algen en prachtige vissen! De meeste mensen hebben niet de tijd besteed om met de instellingen te spelen om te ontdekken hoe hun tank eruit kan zien. Geen enkele andere lamp die ik heb gezien komt in de buurt.

#9 ·
Dat klopt inderdaad.
Echter…
Troebeling van het water veroorzaakt door stroming en golfslag kan de lichtniveaus aanzienlijk verminderen. En waar de Cichliden zich in en tussen die rotsen bevinden, vermindert het schaduweffect het licht van het oppervlak aanzienlijk. En ja, in duikvideo's zie je ze grazen op die heldere, zonovergoten rotsen. Maar in een 'oogwenk' schrikken ze en zitten ze sneller dan een vlek in die rotsen!
Fel licht zorgt ervoor dat Cichliden zich in de natuur blootgesteld voelen en helpt dagroofdieren hen te zien (voornamelijk vogels die van bovenaf aanvallen - maar @dstuer lijkt overdag met zijn eigen kattenprobleem te maken te hebben).